• Strategia rozwoju gminy/miasta/strategia rozwoju lokalnego
  • Strategia rozwoju sportu
  • Jakie cele stawia sobie gmina w zakresie sportu?
  • Jakie korzyści z ich realizacji odnoszą mieszkańcy?
Pliki

Zanalizuj treść dokumentów

Wskazówki opiekunów:

Poszukaj dokumentów w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy. Pamiętaj, że mogą się one kryć pod różnymi nazwami – my podaliśmy te najczęściej stosowane. Możesz wykorzystać do szukania dokumentów wyszukiwarki internetowej (np. Google) – wtedy nie musisz znać dokładnej nazwy dokumentu, wystarczy dobrze wymyślić hasła/zapytania, które doprowadzą Cię do poszukiwanego dokumentu. Upewnij się, że znaleziony dokument dotyczy badanego roku- 2013. Jeśli nie uda Ci się znaleźć dokumentu, złóż wniosek o informację publiczną do UG (wzór i wskazówki znajdziesz w zakładce „pliki”) Przeczytaj uważnie całą Strategię – zapisy dotyczące sportu mogą się kryć w części dotyczącej zdrowia, jakości życia czy turystyki.

Odpowiedz na pytania:

  • Na jakie lata obowiązuje Strategia Rozwoju Gminy?
  • Czy w Strategii Rozwoju Gminy jest mowa o sporcie?
  • Ile miejsca poświęcono temu tematowi?
  • Czy w gminie powstał odrębny dokument taki jak Strategia Rozwoju Sportu?
  • Jak w analizowanych dokumentach oceniana jest obecna sytuacja sportu gminnego (obecna na czas tworzenia dokumentu)?
  • Co gmina uznaje za mocne, a co za słabe strony?
  • Jakie są cele ogólne i szczegółowe zapisane dokumentach dotyczące sportu?
  • Czy te cele/zadania da się połączyć w większe grupy (np. budowa obiektów, inwestycje w zajęcia, organizowanie imprez)?

Zanalizuj, jak zapisy dokumentu wpływają na życie mieszkańców

Wskazówki opiekunów:
Pytania zadawane w tym miejscu będą zależały od zapisów znajdujących się w dokumentach strategicznych. Twoim zadaniem jest zbadanie, jak konkretne cele zapisane w strategiach przekładają się na życie mieszkańców. Czy ich realizacja umożliwia mieszkańcom korzystanie z darmowego sportu, jakie przynosi im korzyści? Co o tym myśli Urząd Gminy, a co mieszkańcy i organizacje sportowe? Przy analizie każdego celu pamiętaj o pytaniu „co z tego zapisu mają mieszkańcy?”

Zapytaj gminę:

  • Dlaczego takie, a nie inne cele zostały zawarte w strategiach?
  • Na jakiej podstawie wyznaczane były cele zawarte w strategiach?
  • Czy liczba celów jest adekwatna do możliwości działania gminy?

 

Zapytaj gminę i mieszkańców (przykładowe pytania do wybranych celów):

 

Przykładowy cel ze strategii: ROZWÓJ ZAPLECZA SPORTOWEGO

 

Pytania, które można zadać Urzędowi Gminy:

  • W jaki sposób gmina konkretnie rozwija zaplecze sportowe/rekreacyjne – co zbudowała/zmodernizowała?
  • Czy przy planowaniu budowy/modernizacji tych obiektów były od razu rozważane możliwości przyszłych zajęć organizowanych na obiektach, imprez i sposób dostępu mieszkańców? Co się zatem na nich dzieje?
  • Czy budowa tych obiektów rzeczywiście oznacza lepszy dostęp dla mieszkańców – jakie są ceny za wstęp/możliwość wynajmu? Jakie były podstawy decyzji o budowie danych obiektów – czy planując budowę obiektu, prowadzone były badania opinii i potrzeb mieszkańców?
  • Czy przy budowie brano pod uwagę kwestie dojazdu mieszkańców do obiektu? Jak mogą się tam dostać? etc.

 

Pytania, które można zadać mieszkańcom/organizacjom:

  • Czy korzystali ze wskazanych przez Urząd obiektów?
  • Jak oceniają ich dostępność, przydatność, dojazd?
  • Czy uważają, że mieszkańcy z nich korzystają i były to opłacalne inwestycje? etc.

 

Przykładowy cel ze strategii: ORGANIZOWANIE AKCJI PROMUJĄCYCH AKTYWNE FORMY WYPOCZYNKU

 

Pytania, które można zadać Urzędowi Gminy:

  • Jakie akcje promujące aktywne formy wypoczynku zostały przeprowadzone?
  • W jaki sposób Urząd Gminy zachęcał mieszkańców do udziału?
  • Do jakich grup skierowane były akcje?
  • Ile osób w nich uczestniczyło (jakie było zainteresowanie mieszkańców)?
  • Czy były to akcje o charakterze ciągłym (cykl zajęć), czy jednorazowe?
  • Jak mieszkańcy mogli kontynuować podjęte z ramach akcji aktywności? etc.

 

Pytania, które można zadać mieszkańcom/organizacjom:

  • Czy mieszkańcy uczestniczyli w tych akcjach?
  • Czy uważają je za skuteczne?
  • Co mogłoby ich zachęcić do podjęcia aktywności sportowej?

 

Przykładowy cel ze strategii: ROZWÓJ OFERTY SPORTOWEJ SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

 

Pytania, które można zadać Urzędowi Gminy:

  • Jakie konkretnie zajęcia sportowe gmina oferuje dzieciom i młodzieży?
  • Czy są one skierowane do wszystkich, czy do konkretnych grup?
  • Ile osób z nich uczestniczy?
  • Czy zajęcia są bezpłatne?
  • Gdzie są organizowane i w jakich godzinach – jak można na nie dojechać?
  • Czy są jednocześnie organizowane zajęcia dla rodziców, którzy czekają na odbiór dzieci?

 

Pytania, które można zadać mieszkańcom/organizacjom:

  • Czy ich dzieci korzystają z zajęć organizowanych przez gminę?
  • Jeśli nie, to czemu?
  • Jeśli tak, to czy rodzice i dzieci są zadowoleni z zajęć?

 

Przykładowe inne cele ze strategii: promowanie sportowców i środowisk upowszechniających sport, wzmocnienie wizerunku miasta, upowszechnienie, promocja aktywnego i zdrowego stylu życia i edukacja społeczna.